Ten artykuł jest kontynuacją tematu używania person do tworzenia w witrynie treści najlepiej odpowiadających jej odbiorcom. Jeśli chcesz przeczytać pierwszy artykuł, to otwórz go, klikając tu.
Tworzenie persony jest jak opisywanie bohatera powieści. Im lepiej sobie go wyobrazisz, tym łatwiej będzie Ci z nim pracować. Zobaczysz, jak reaguje na konkretne sytuacje, będziesz wiedzieć, co lubi, a czego nie zrobi. Ułatwi Ci to dostosowanie się do jego sposobu komunikacji.
Ile person stworzyć?
W zależności od różnorodności swojej oferty stwórz odpowiednią liczbę person.
Jeśli sprzedajesz jedzenie dla jednego gatunku zwierząt, to Twoi odbiorcy będę mieli wiele cech wspólnych i jeden konkretny cel – nakarmienie swojego pupila. Na początek wystarczy więc jedna persona.
Jeśli masz gabinet psychologiczny, tak jak Jola, to kierujesz swoją propozycję pomocy do osób o różnych potrzebach i zachowujących się w niejednakowy sposób. Z kolei kursy języka norweskiego prowadzone przez Monikę różnią się od siebie. Jeden to nauka od podstaw dla Polaków, którzy przyjechali do Norwegii za pracą, drugi przygotowuje do egzaminów Norskprøve, więc jest kierowany do osób, które są już zadomowione w tym kraju. Teraz przygotowuje ofertę dla pracowników firm zagranicznych, którzy przyjeżdżają do Norwegii na kontrakt i potrzebują szybkiej nauki języka.
Liczba stworzonych person nie zależy więc od wielkości firmy, lecz od różnorodności oferty.
Jak się zabrać do tworzenia persony?
Zacznij od tego, żeby go sobie wyobrazić:
W jakim jest wieku?
Jakiej jest płci?
Skąd pochodzi?
Jakim językiem się posługuje?
Czym zajmuje się zawodowo?
Jakie ma zainteresowania?
Wyobraź sobie, jak ta osoba będzie się zachowywać.
Skąd dowie się o Twojej ofercie (czy raczej media społecznościowe, płatna reklama czy wyszukiwarka)?
Jak będzie się poruszać po Twojej witrynie (przeczyta blog i będzie szukać dokładnych informacji o produkcje czy wolałaby przebiec prosto do kasy)?
Jak Analytics może w tym pomóc?
Jeśli masz już dane w swoim Analyticsie, to sprawdź, czy Twoje założenia zgadzają się z tym, kto już odwiedza Twoją www. Pomogą Ci w tym te raporty:
Dane demograficzne
Gdzie znajdziesz? (lewe menu) Odbiorcy > Dane demograficzne > Przegląd | Wiek | Płeć
Tu znajdziesz informacje o płci i grupach wiekowych Twoich odbiorców. Zwróć uwagę, że dane obejmują tylko część użytkowników, którzy wyświetlili strony Twojej witryny. To dlatego, że Analytics zbiera je tylko od osób zalogowanych na swoje konto Google (informacje podane przy tworzeniu konta) i z tych przeglądarek, które przekazują ciasteczka reklamowe DoubleClick.
Uwaga: W Universal Analytics ten raport trzeba osobno włączyć. Jeśli u Ciebie jeszcze nie działa, to zajrzyj tu [instrukcja]. Dane w już działających kontach pojawią się po ok. 24 godzinach. Dane w nowej usłudze muszą się zebrać z mniej więcej stu sesji, żeby stanowiły zbiorczą informację i nie pozwoliły zidentyfikować konkretnych osób.
Dane geograficzne
Gdzie znajdziesz? (lewe menu) Odbiorcy > Dane geograficzne > Język | Lokalizacja
Tu znajdziesz informacje o językach używanych przez Twoich odbiorców. Pamiętaj, że to są ustawienia przeglądarki internetowej, a nie dane zbierane z czyjegoś głosu 😉
Osobny raport w Danym geograficznych dotyczy lokalizacji, czyli skąd użytkownik połączył się z Twoją witryną. Jeśli kierujesz ofertę na konkretny kraj lub region, to tutaj zobaczysz, jak to działa.
Zainteresowania
Gdzie znajdziesz? (lewe menu) Odbiorcy > Zainteresowania > Przegląd | Kategorie podobieństwa | Segmenty na rynku
Tutaj dowiesz się, do jakiej kategorii użytkowników internetu są przypisani Twoi odbiorcy według danych Google. Dane te zapisywane są tylko na podstawie informacji z tagu DoubleClick, a to oznacza, że mogą nie być kompletne. W raporcie Przegląd zobaczysz procent całości użytkowników, na podstawie których prezentowane są dane. (Jeśli nie wiesz, jak stworzyć segment, to zajrzyj do wideotutoriala. Zajrzyj też do artykułu Klocki dla dużych, czyli 6 segmentów, które Ci się przydadzą.)
No, dobrze, ale te dane, które już masz i widzisz, pozwalają Ci „zajrzeć” do zainteresowań Twoich odbiorców. Czy Twoją witrynę częściej odwiedzają fani sklepów czy miłośnicy sztuki i stylu życia? Przyjrzyj się kategoriom (niestety, wyświetlają się tylko po angielsku) i zastanów, z jaką stylistyką wypowiedzi, wyglądu stron i zdjęć kojarzy Ci się każda z tych kategorii. To duża pomoc w dostosowaniu się do potrzeb Twoich klientów.
Informacje, które znajdziesz w raporcie Segmenty na rynku, to podpowiedź Analytics dotycząca Twoich potencjalnych klientów. Na podstawie zebranych danych program analizuje i sugeruje, że użytkownicy z wybranych sektorów chętniej niż inni dokonają zakupu w Twoim sklepie.
W każdym z tych raportów zwróć uwagę na współczynnik konwersji w danej kategorii. Może się zdarzyć, że dużo więcej sesji masz z kategorii Miłośnicy sportu, ale częściej konwertują osoby interesujące się ogrodem. To uzasadnione, jeśli oferujesz trawę w rolkach, a na zdjęciach masz piłkarzy w dynamicznych pozach 😊 Oczywiście, dane o konwersjach pojawią się, jeśli masz ustawione w swoim Analyticsie cele i / lub raportowanie e-commerce. Jeśli nie wiesz, o czym piszę, zajrzyj do tych artykułów: Po co Ci konwersje oraz Po co ci e-commerce (dla sklepów i nie-sklepów).
Kategorie urządzeń
Gdzie znajdziesz? (lewe menu) Odbiorcy > Ruch mobilny > Przegląd
Last but not least, raport, który pokazuje Ci, na jakich urządzeniach odbiorcy częściej przeglądają Twoją witrynę. Wiadomo, że wersja mobilna strony to obecnie obowiązkowy element prezentacji. Warto jednak spojrzeć, czy większość Twoich odbiorców używa urządzeń mobilnych czy korzysta z komputera stacjonarnego. Pomijając nawet kwestię tego, jak Twoja www się na nich prezentuje, możesz sobie wyobrazić, w jakich okolicznościach jest ona oglądana. Czy na „mobilkach”, więc w biegu / w komunikacji miejskiej / podczas zakupów / w kolejce? Czy na „desktopie”, czyli w przerwie w pracy czy wieczorem po wszystkich zajęciach, w domowym zaciszu?
Czy możesz już sobie wyobrazić swoją personę? Dodaj jej zdjęcie i Twój bohater będzie jak żywy!
Masz już?
U Moniki powstał taki bohater:
Wiek: 30
Płeć: mężczyzna
Lokalizacja: Rotterdam (Holandia)
Język: niderlandzki / angielski
Zawód: architekt
Dochód: 75 000 EUR / rok
Zainteresowania: współczesna architektura, turystyka górska
Wartości: otwartość na różnorodność kulturową, swoboda podróżowania
Historia: Daan od kilku lat pracuje w biurze architektonicznym. Właśnie otrzymał ofertę pracy przy dużym projekcie w Oslo, co będzie wymagało dłuższego pobytu w Norwegii. Cieszy się na tę podróż, bo lubi góry i ma nadzieję pozwiedzać okolice Oslo. Lubi bezpośredni kontakt z ludźmi i wie, że warto się uczyć języka, żeby lepiej zrozumieć ich sposób myślenia.
Monika odnajduje w swoich raportach informacje o tym, czy podobne osoby już bywają w jej edukacyjnej witrynie, tworzy segment i sprawdza w raportach, skąd takie osoby przychodzą, co oglądają, jak długie są ich wizyty i w którym miejscu najczęściej się kończą. Teraz już tylko dostosować komunikat do ich potrzeb i przekierować ze stron wyjścia na dalsze kroki ścieżki zakupowej nowego kursu. No, bo kurs też trzeba stworzyć, dodać do strony i ogłosić w mediach 😉
Masz to?
Jeszcze czujesz, że przyda Ci się wsparcie w interpretacji danych i opowiedzeniu historii Twoich bohaterów albo nie masz jeszcze konwersji, a wiesz, że się przydadzą, to skontaktuj się ze mną (kontakt). Chętnie pomogę 😊
Materiały dodatkowe (kliknij, żeby przejść):
Strona generująca portrety nieistniejących osób, fotografie wygenerowane są przez algorytm: https://thispersondoesnotexist.com.
Poprzedni artykuł z tego tematu: Dlaczego moi odbiorcy to wielkie Persony?
Jeśli masz pytania lub tematy, których tu nie poruszyłam, a szczególnie Cię interesują, napisz do mnie, chętnie pomogę.
Owwwla
コメント